Turisti v akcií, alebo turistický tábor na Malinô Brdo

08.09.2010 14:06

BRATISLAVA, MALINÔ BRDO - Turisti v akcií to je názov letného 6-dňového tábora pre deti zo sociálne znevýhodnených rodín z bratislavskej ubytovne Fortuna, ktorý sa uskutočnil od 15. do 20. júla 2010 na Chate Skalka v rekreačnej oblasti Malinô Brdo pri Ružomberku. Tábor bol ladený najmä v duchu turistiky a spoznávania okolia.

Všetko to začalo štvrtok 15. júla, kedy sme sa stretli pred budovou bratislavskej Hlavnej stanice. Po vybavení potrebných formalít, sme sa presunuli na 3. nástupište odkiaľ mal pár minút pred desiatou odchádzať rýchlik 605 MALL.SK na Ružomberok, ktorý ide až do Čiernej nad Tisou. Iba že cestovný poriadok mieni, no železnica mení. A tak vlak odišiel z Bratislavy  s cca 30 minútovom meškaním. Keďže sa nám nepodarilo kúpiť miestenky do jedného kupé, pred príchodom vlaku sme sa rýchlo dohodli, kto, kde a s kým bude vo vlaku sedieť.

4-hodinová cesta vlakom nám ubehla ako voda. Kým niektorí oddychovali, iní trávili čas lúštením osemsmeroviek, či pozeraním rozprávok.

Prišiel Ružomberok. Na stanici náš už čakal majiteľ chaty Skalka, ktorý nám odviezol našu batožinu do chaty. Po krátkom zastavení v jednom z nákupných centier  sme sa pomocou autobusu miestnej dopravy a pešieho presunu dostali do miestnej časti Hrabovo, odkiaľ sme sa odviezli lanovkou na Malinô Brdo, odkiaľ to už k našej chate nebolo ďaleko.

Po večer sme prišlo na rad úvodné zoznámenie účastníkov tábora spojené s nastavovaním pravidiel po ktorom nasledovala krátka vychádzka k neďalekému salašu, kde práve prebiehalo dojenie oviec.

Druhý táborový deň sme vstávali skoro ráno. V programe sme totiž mali celodenný výlet do Thermalparku Bešeňová, kde sme vďaka marketingovej manažérke Ing. Lenke Teplickej mali 50% zľavu na celodenný vstup na vonkajšie bazény a tobogány. Cesta do Bešeňovej však nebola jednoduchá. Keďže v tom čase ešte lanovka nepremávala, vybrali sme sa do Hrabova strmším lesným cyklochodníkom, čo sa ukázalo ako nie práve najlepšie riešenie. Avšak náročnú cestu dole a približne polhodinovú jazdu autobusom potom vystriedal vytúžený relax v thermalparku. Tam už na nás čakalo 8 vonkajších bazénov s geotermálnou vodou o teplote 26 – 38 ◦C.

Tu sme si vychutnali pravé leto! Tobogány, plavecké i relaxačné bazény, oddych na deke, čo viac si môže človek priať? Cestou späť sme sa peším presunom dostali až do susednej obce, odkiaľ sme pokračovali osobný vlakom až do stanice Ružomberok-Rybárrpole nachádzajúcej sa pri miestnej časti Hrabovo. Lanovka už žiaľ bohu nepremávala a tak sme sa vydali ku našej chate pešo priamo po zjazdovke. No ešte predtým sme sa osviežili chutnými nanukmi, aby sa nám lepšie šliapalo do kopca. Celodenný výlet do Bešeňovej nás tak unavil, že sme sa po večeri a následnom vyhodnotení dňa pobrali hneď do postele.

V sobotu ráno sme si pospali o trošku dlhšie. Raňajky sme mali až o 09:00  a po nich nasledoval uvoľnenejší program. Pustili sme sa totiž do rozvíjania výtvarného nadania detí. Každá izba dostal za úlohu nakresliť niečo čo ich vystihuje, niečo čo si potom prilepí zvonka na dvere izby. Potom sme s deťmi skladali papierové hlavolamy, ktoré preverili ich logické myslenie.

Popoludní sme sa opäť vybrali spoznávať okolie Veľkej Fatry.. Tento krát sme zavítali do najzachovalejšej pamiatkovej rezervácie ľudovej architektúry Vlkolínec, ktorá od roku 1993 patrí do zoznamu pamiatok svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

Počas prehliadky obce sme navštívili aj expozíciu Roľníckeho domu s ukážkou pôvodného vybavenia a zahrali sa na neďalekých preliezkach. Do Vlkolínca sme sa však dostali až na 2. krát. Prvý krát sa totiž zatiahla obloha a začalo pršať. A tak sme sa museli vrátiť do chaty po pršiplášte. Počasie s ale medzitým upokojilo a my sme nakoniec tie pršiplášte už ani nepotrebovali.

Po večeri a následnom vyhodnotení dňa sme pre pripravili pravú a nefalšovanú opekačku. Špekáčky, horčica, chleba i cibuľa – to všetko sa zrazu objavilo v tesnej blízkosti ohniska, ku ktorému sme sa s deťmi večer presunuli.

V nedeľu sme mali naplánovaný výlet do Demänovskej jaskyne Slobody. Avšak počasie sa nám snažilo tento výlet prekaziť. Počas celej noci i nedeľného rána za časti i dopoludnia totiž poriadne pršalo. A keďže sme boli rozhodnutí ostať na chate, začali sme s deťmi kresliť táborovú vlajku ktorú sme ale nestihli dokončiť. Tety kuchárky nás totiž presvedčili, že výlet do jaskyne sa dá zrealizovať aj za nepriaznivého počasia. A tak sa Maťa vybrala na hornú stanicu lanovky, aby pre nás vybojovala nejakú zľavu.. Všetko sa nakoniec podarilo a my sme už okolo 12:00 kupovali lístky na prehliadku jaskyne. Tá sa začala presne o 13:00 a nie len nám, ale aj naším deťom sa nesmierne páčila. A preto sa niet čomu čudovať, že sme si na pamiatku kúpili zopár fotografií z tejto prekrásnej akcie.

Po návrate do Ružomberka sme sa peším presunom rýchlo premiestnili do Hrabova, aby sme ešte stihli lanovku.

Po večeri nasledoval voľnejší program. Pozerali sme rozprávky, kreslili, či hrali karty. Niektorí z nás však ešte nabrali sily a vyšli sa pozrieť až na vrch Malinô Brdo. Po ich návrate sme si vyhodnotili deň a pod rúškom noci sme sa vybrali do neďalekého lesa na nočnú hru. Diplomy, ktoré o chvíľu uvidíte svedčia o tom, že sme túto aktivitu všetci zdolali.

Prišiel pondelok. Pôvodný plán navštíviť zrúcaninu Likavského hradu nám prekazila odstávka elektriky. A tak nám neostávalo nič iné, iba vybrať sa na vrchol Malina Brda. No aj tento výstup by bol krajší keby nebola hmla a nám by a naskytol nádherný pohľad na okolitú scenériu.

Po krátkom popoludňajšom oddychu sme si urobili menšiu prechádzku, ktorú po večeri vystriedalo slávnostné vyhodnotenie tábora. Po krátkej porade sme sa rozhodli odmeniť deti v kategóriách najlepšie správanie, turistika, účasť na nočnej hre, celkové zapájanie sa do aktivít, poriadok na izbách, či zlý duch tábora. Okrem zaujímavých cien dostali deti aj diplomy. K diplomom za prekonanie samých seba, turistiku , zdolanie Demänovskej jaskyne a za účasť na nočnej hre na konci tábora pribudli diplomy za najlepšie správanie, či za účasť na tábore. Pri odmeňovaní sme samozrejme nemohli opomenúť ani tety kuchárky, ktoré nám počas celého pobytu varili vynikajúcu stravu.

Nuž a keď už boli všetci odmenení, prišla na rad diskotéka.

Utorok bol posledným dňom nášho tábora. Dopoludnie sme využili nie len na balenie vecí, ale aj na hranie rôznych hier, či prechádzku na salaš.

Majiteľ chaty nám odviezol batožinu na železničný stanicu, vďaka čomu sa nám z chaty na stanicu lepšie presúvalo. Po poslednej jazde lanovkou a krátkom osviežení v podobe nanuku sme sa pomalou chôdzou dostali až k železničnej stanici Ružomberok. Tu sme si od chatára vyzdvihli našu batožinu a rýchlikom 611 Kúpele Lúčky sme a vracali späť do Bratislavy. Cestu vlakom sme si spríjemnili odpočinkom, i hraním kartových hier.

Príchodom na Hlavnú stanicu sa náš tábor skončil. Avšak nie úplne. Najbližší pondelok sme totiž deťom slávnostne odovzdali medaili za turistiku.

6-dňový tábor v rekreačnej oblasti Malinô Brdo sa deťom veľmi páčil. Okrem diplomov a zaujímavých odmien si z neho domov odniesli aj kopec zážitkov o ktoré sa dom podelili zo svojimi rodičmi. Hoci príprava tohto tábora nebola jednoduchá, vďaka  pozitívnej spätnej väzbe vieme, že sme tento tábor nerobili zbytočne a že aktivity, ktoré sme v rámci neho pripravili sme vybrali dobre.

A čo si o tomto tábore myslia tí pre ktorých sme ho prirpavovali? "Bol to najelpší tábor v akom som v živote bol a určite sa tam všetkým páčilo a nepripravovali ste ho zbitočne, to určite nie. Je super že máme takych dobrých vedúcich v klube ako je Jarko, Palo, Lenka, Maťa, Dominika a tak dalej. Ale ste superní ľudia a vďaka vám sme vveľká superná rodina", vraví 16. ročný Dominik.

Nuž a čo povedať na záver? Azda len toľko, že ďakujem všetkým účastníkom tábora - deťom i vedúcim, ako aj Železničnej spoločnosti Slovensko za poskytnutie voľných cestovných lístkov, majiteľovi rekreačnej chaty Skalka Mariánovi Hančíkovi, Thermalparku Bešeňová za poskytnutie 50% zľavy na celodenný vstup na vonkajšie bazény a tobogány, Slovenskej správe jaskýň za poskytnutie zľavy pri vstupe do Demänovskej jaskyne Slobody, ako aj Spoločnosti Úsmev ako dar, ktorá nám odobrila tento tábor a poskytla nám naň potrebné finančné prostriedky. Nuž a netreba zabudnúť ani na všetkých obetavých darcov a prispievateľov bez ktorých by spoločnosť Úsmev ako dar tieto tabory nemohla zorganizovať.

Už teraz sa všetci tešíme na najbližšiu víkendovku, alebo tábor.

Turistický miestopis lokalít, ktoré sme v rámci tábora navštívili nájdete TU.