Úsmev Svätého Mikuláša, alebo spájanie súrodeneckých skupín

12.01.2012 12:23

Pri prieskuem spoločnosti Úsmev ako dar organizovanom v rokoch 2006 a 2007 sa zistilo, že až 83% detí v detských domovoch má súrodenca

Najčastejšie dôvody rozdeľovanaia súrodencov:
■ veľké súrodenecké skupiny, ktoré nemôžu byť z kapacitných dôvodov umeistnené do jedného detského domova
■ veľké vekové rozdiely medzi súrodencami
■ "túlaví rodičia" a s tým spojené evidovanie detí na rozdielnych úradoch
■ jeden zo súrodencov potrebuej zvláštnu starostlivoať, ktorú mu bežný detský domov nedokáže poskytnúť
■ v praxi je častým javom stav, že iba jeden alebo len niektorí zo súrodencov, sú "vyvolení" pre osvojenie

Rozdelenei súrodencov pridáva na trauem súrodenca pretože pretože:
■ sa už predtým musel vyrovnať s oddelením od rodičov, alebo ich stratou
■ po oddelení od súrodencov musel znovu prežiť pocit smútku

Spájanie súrodencov má vplav na celú súrodeneckú skupinu pretože:
■ ak bolo dieťa zneužívané a odmietnuté, má v mnohých prípadoch silnejší vzťah k súrodencom ako k vlastným rodičom
■ vďaka súrodencom je dieťa schopné záskať pozirívnu sebaúctu
■ súrodenci spoločne zdieľajú svoju rodinnú históriu a tým si napomáhajú rozvíjať svoju budúcnosť

Čo o sebe hovoria súrodenci:

■ Silvia, 14 rokov. ...išla som po ulici, stretla som dievča čo sa na mňa podobalo, dali sme sa do reči, zistili sme, že sme sestry...
■ Peťo, 15 rokov: ...sme štyria súrodenci, každý žije v inom zariadení...
■ Ferko, 12 rokov: ...pomôž my nájisť brata, nič o ňom neviem...
■ Katka, 14 rokov: ...mám dvojča, oddelili nás každú do iného zariadenia, lebo sme saa vraj často bijávali...
■ Zuzka, 15 rokov: ...prišlo k nám do školy nové dievča, zdá sa mi povedomá, asi je to moja sestra, čo si ju adoptovali... (po mesiaci: áno, je to ona)
■ Majka, 9 rokov: ...minule som v tábore stretla brata, ani raz som sa s ním nerozprávala, lebo som sa ho strašne hanbila...
■ Matúš, 7 rokov: ...brata si adoptovali, mňa už nechceli, lebo som moc čierny...

Viac sa dočítate v knihe Mamy bocian nenosí.

"Rozdelenie súrodeneckej skupiny spôsobuje deťom psychické zranenia. Musíme urobyť všetko preto, aby mohli súrodenci vyrastať spolu. Ak mimoriadne a vážne dôvody spôsobiach ich rozdelenie, súrodenci musai dostávať možnsoť stretávať sa a tak si naďalej budovať svoj vzťah", hovorí predseda Spoločnosti Úsmev ako dar MUDr. Jozef Mikloško, PhD.

"Kvalitné súrodenecké vzťahy môžu zabrániť psychickým poškodeniam u detí, ak nefunguje väzba k ročičom", vraví Doc. MUDr. Jozef Hašto, PhD., autor knihy vzťahová väzba.

Projekt Úsmev svätého Mikuláša bol založený 6. ecembra 1998 na Vianočnom benefičnom koncerte Úsmev ako dar. jeho cieľom je spájanie oddelených súrodencov, ktorí žijú v rôznych detských domovoch alebo sú z akýchkoľvek príčin rozdelení. Patronát nad týmto projektom majú Katarína Brichtová a Bibiana Ondrejková.

Každé leto organizuje Úsmev svätého Mikuláša súrodenecké tábory. Za prítomnosti odborníkov zo sociálnej oblasti pripravujú dobrovoľníci programy, ktoré súrodencom ľahšie prekonať a odbúrať strach, úzkosť  hanbu z prvého stretnuria. Zárove§ rozvíjajú ich vzájomnú komunikáciu a interaktívny vzťah.

Úspechom tejto iniciatívy je skutočnosť, že súrodenci zostávajú spolu v kontakte, či už písomnou alebo inou formou komunikácie. Zatiaľ sa podarilo vytvoriť kontakt a stretnutie pre viac ako 200 súrodencov. Z toho 25 detí sa pdoarilo spojiť, ďaka čomu dnes žijú v jednom detskom domove.

Katarína Brichtová prezradila, že v celoslosvetovom meradle si najviac ľudí prostredníctvom relácie Pošta pre teba snaží nájisť svojich súrodencomv.

Zdroj: Úsmev ako dar