6 vývinových štádií človeka

13.10.2011 13:50

- Ranné detstvo: 0 - 6 rokov
- Stredné detstvo: 6 - 12 rokov
- Adolescencia: 12 - 18 rokov
- Skorá dospelosť: 18 - 30 rokov
- Stredný vek: 30 - 60 roko
v
- Neskorá dospelosť: nad 60 rokov

Analýza vývinovej úlohy:

- Biologická fáza - fyzické zrenie
- Psychologická fáza - duševný vývin a ašpirácie, hodnoty, úspech a neúspech
- Kultúrna fáza - Ako sa mení vývinová úloha v jednotlivých kultúrach
- Výchovné a vzdelávacie aplikácie - podiel výchovy a školy na plnenie úlohy

Ranné detstvo, 0 - 6 rokov:

- Naučiť sa chodiť
- Príjmať pevnú stravu
- Naučiť sa rozprávať
- Získať kontrolu nad vylučovaním telesných zvyškov
- Spoznanie sexuálnych rozdielov, telesná cudnosť
- Utváranie pojmov a osvojovanie si jazyka na opis fyzickej a sociálnej reality
- Naučiť sa čítať
- Vývin svedomia (rozlišovať dobro a zlo)

Stredné detstvo, 6 - 12 rokov:

- Odklon od rodičov
- Telesný útok do sveta hier
- Duševný útok do sveta pojmov dospelých
- Rozvoj telesných zručností potrebných pe hry
- Utváranie zdravých postojov k sebe ako k vyvíjajúcemu sa organizmu
- Kontakty s rovesníkmi (sociálna osobnosť)
- Osvojenie si veku a primárnej pohlavnej roly
- Rozvíjanie základných schopností v čítaní, písaní a počítaní
- Utváranie pojmov nevyhnutých pre bežný život
- Vývin svedomia, morálky, hodnotového systému
- Získavanie osobnej nezávyslosti
- Utváranie postojov k sociálnym skupinám a inštitúciám

Adolescencia, 12 - 18 rokov (emocionálne a sociálne):

- Utváranie zrelších vzťahov s rovesníkmi oboch pohlaví
- Vývin sexuálnej roly
- Akceptácia vlastného tela
- Emocionálne odpútavanie od rodičov
- Príprava na manželstvo a rodinný život
- Príprava na zárobkovú činnosť
- Hodnoty a etický systém ako regulátor správania
- Dosiahnutie sociálne zodpovedného správania

Skorá dospelosť, 18 - 30 rokov:

- Výber partnera
- Spolužitie s partnerom
- Založenie rodiny
- Výchova detí
- Vedenie domácnosti
- Vstup do sveta práce
- Preberanie občianskej zodpovednosti
- Hľadanie príbuznej sociálnej skupiny

Stredný vek, 30 - 60 rokov:

- Pomoc deťom, aby sa stali zodpovednými dospelými
- Utváranie sociálnej a občianskej zodpovednosti
- Dosahovanie uspokojujúcich výsledkov v profesionálnej kariére
- Rozvinutie voľnočasových aktivít dospelého
- Utváranie vzťahov k manželskému partnerovi ako k človeku
- Akceptácia a adaptácia na fyziologické zmeny v strednom veku
- Prispôsobenie sa starnúcim rodičom

Neskorá dospelosť, nad 60 rokov:

- Adaptácia na pokles telesných síl a zdravia
- Adaptácia na odchod do d§chodku a znížený príjem
- Adaptácia na smrť nanželského partnera
- Vytvorenie afilácie so svojou vekovou skupinou
- Osvojenie si nových sociálnych rolí a adaptácia na tieto roly
- Vytvorenie vhodného bývania

Senzitívne obdobia:

- Majú obmedzenú dĺžku trvania:
  - Obdobie počas ktorého sa istá skúsenosť musí objaviť ak sa má stať súčasťou odpoveďového repertoáru organizmu
  - Obdobie vzrastajúcej účinnosti pre získanie skúseností, pred ktorým táto skúsenosť nemohla byť asimilovaná a po ktorom úroveň receptivity zostáva konštantná

Kritické obdobie:

Štádia počas ktorých je organizmus maximálne vnímaný na špecifické podnety.

Informácie boli spracované z predmetu Vývinová psychológia a psychológia osobnosti.