Pravidlá pre účinnú spätnú väzbu

13.05.2011 17:40

Pri pomáhajúcich profesiách je dobré, aby ste si po každej akcií, ktorú pre svojich klientov (napr. deti a mládež, seniori,...) robíte dali spätnú väzbu. Podstatou metódy je vyjadrovanie pohnútok a pocitov na to ako sa ten ktorý človej správal v danej situácií. Spätná väzba na určité správanie či vyjadrenie môže byť:
- pozitívna („Potešilo ma, že si si spomenul na moje meniny.“)
- negatívna („Robí mi starosti, že nedodržiavaš slovo, ktoré si mi dala.“)

Pozitívna spätnej väzby vedie k posilňovaniu uvedeného správania, negatívna, naopak, k oslabeniu. Znižuje pravdepodobnosť, že sa dané správanie bude opakovať.

Reakcia spätnou väzbou je základom kvalitnej a asertívnej komunikácie. Spätná väzba sa používa aj ako účinná metóda asertívneho zvládania kritiky.

■ Ten, kto poskytuje spätnú väzbu:
- Zameraj sa na konkrétne prvky v správaní a na prejavy spávania, ktoré sa vzťahujú k práve existujúcej situácii.
- Svoje pozorovania si nechaj overiť aj inými členmi skupiny.
- odávaj svoje spätné informácie spôsobom, ktorý môže príjemcovi skutočne pomôcť. 
- Podávaj ich pokiaľ možno čo najskôr
- Vystihaj sa morálneho hodnotenia a interpretácií.
- Svoje spätné informácie ponúkaj, nevnucuj ich, netrvaj na ich poskytnutí.
- Buď otvorený a čestný.
- Uznaj, že sa tiež môžeš mýliť.

■ Ten, kto príjma spätnú väzbu:
- Neargumentuj a nebráň sa agresiou či obraňovaním.
- Počúvaj, pýtaj sa a premýšľaj o tom, čo si o sebe počul.

Účinná pomoc, ktorú môže poskytnúť spätná väzba závisí vo veľkej miere na otvorenosti príjemcu voči sebe a voči zmenám na sebe.