Desatoro asertívnych práv

15.05.2011 15:48

1. Mám právo sám posudzovať svoje správanie, myšlienky a pocity a byť za ne a ich dôsledky sám zodpovedný.
Manipulačná povera: Nemal by si bezohľadne a nezávysle na iných posudźovať seba a svoje správanie. Musíš byť v skutočnosti zhodnotený a posúdený autoritou, ktorá je múdrejšia, než ty sám.
2. Mám právo neponúkať žiadne ospravedlnenia a výhovorky, ospravedlňujúce svoje správanie.
Manipulačná povera: Za svoje správanie si zodpovedný iným ľuďom, máš im skladať účty a mal by si všetko čo robíš zdôvodniť a ospravedlniť.
3. Mám právo posúdiť, či a v akej miere som zodpovedný za riešenie problémov druhých ľudí.
Manipulačná povera: Voči niektorým inštitúciám a ľuďom máš väčšie záväzkj ako voči sebe. Mal by si obetovať svoje vlastné hodnoty a prispôsobiť sa.
4. Mám právo zmeniť svoj názor.
Manipulačná povera: Ak si už raz prisvojíš určitý bázor na vec, nikdy by si ho už nemal nemal zmeniť. Musel by si sa ospravedlniť alebo priznať, že si sa zmýlil, tzn. že si nezodpovedný, bdueš sa častejšie mýliť a si neshopný sám rozhodovať.
5. Mám právo povedať: „Ja neviem.“
Manipulačná povera: Mal by si vedieť odpovedať na každú otázku ohľadom dôsledko tvojho správania, inak si nezodpovedný a zlý.
6. Mám právo byť nezávislí na dobrej vôli iných ľudí.
Manipulačná povera: Ľudia v tvojom okolí by mali mať k tebe kladný vzťah. Potrebuješ iných, bez nich sa žiť nedá. Je veľmi dôlkežité, aby ťa mali radi.
7. Mám právo robiť chyby a byť za ne zodpovedný.
Manipulačná povera: Nesmeiš robiť chyby, ak ich robíš, musíš mať pocit viny! Iní ľudia by ťa  kvôli tomu mali kontrolovať, teba aj tvoje rozhodnutia.
8. Mám právo robiť nelogické rozhodnutia.
Manipulačná povera: Mal by si sa držať logiky, racionality a zdôvodňovania toho, čo robíš. Platí, že logické = rozumné.
9. Mám právo povedať: „Ja ti nerozumiem.“
Manipulačná povera: Musíš byť vnímavý a citlivý na potreby blízkych aj iných ľudí, "čítať im myšlienky". Ak to nerobíš, si bezcitný ignorant a nik ťa nemôže mať rád!

10. Mám právo povedať: „Je mi to jedno!“
Manipulačná povera: Musíš sa snažiť byť stále lepší, dokonalejší. Asi sa ti to nepodarí, ale mal by si sa o to zo všetkých síl neustále snažiť. máš povinnosť držať sa zásady dokonalosti a snaženia sa o ňu. Ak nepočúvaš, si lenivý, bezcenný a nezaslúžiš si nikoho úctu ani rešpekt.